Pesach znaczy przejście
Prototypem tego, co stało się podczas Ostatniej Wieczerzy jest Pascha Izraelitów, ich wyjście, doświadczenie ocalenia i niezwykłych cudów – tłumaczy s. dr Judyta Pudełko, nawiązując do starotestamentalnych źródeł Eucharystii.
To Bóg Izraela jest Panem życia i śmierci, jak tego dowodzi podczas wyzwalania swego narodu z ucisku egipskiego. Plagi egipskie to szereg znaków dawanych Egiptowi, aby mógł rozpoznać Boga prawdziwego. Są one fenomenami naturalnymi, prawdziwie występującymi w określonym czasie, ale odwołują się do religijności Egipcjan, do ich wierzenia w bóstwa natury. Momentem przełomowym objawienia mocy Boga Izraela był moment, w którym wychodzący z Egiptu Izraelczycy stają przed wielkim zbiornikiem wodnym, nazywanym przez nas dzisiaj Morzem Czerwonym i zostają niejako zakleszczeni pomiędzy ścigającymi ich Egipcjanami a tymże morzem – i tam doświadczają czegoś absolutnie niewyobrażalnego. Oto sam Bóg otwiera drogę tam, gdzie jej nie było, rozdziela wody, by Jego naród mógł przejść suchą nogą po morskim dnie.
Naszym Egiptem, uciskiem faraona jest niewątpliwie grzech, wobec którego często czujemy się bezsilni, uwikłani i zniewoleni. Tylko Bóg, w Osobie Jezusa Chrystusa, otwiera nam nową drogę, wyzwala nas z sidła niewoli – i to jest jeden z wymiarów Eucharystii.