Konserwator z wyróżnieniem
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE ma nową absolwentkę a my siostrę – dyplomowanego konserwatora zabytków. S. M. Monika Zawadzka obroniła pracę dyplomową napisaną na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, na Katedrze Konserwacji i Restauracji Malarstwa Na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej.
Obrona pracy magisterskiej s. Moniki odbyła się w bibliotece gmachu Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37 w Warszawie. Obrona miała charakter otwarty, dlatego oprócz grona profesorskiego uczelni, na wydarzenie przybyli studenci z rocznika s. Moniki oraz nasze siostry.
Prezentacja dyplomowa, podobnie jak sama praca, składała się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej.
Tytuł części praktycznej brzmiał:
„Zagadnienia techniczne i rozwiązania estetyczne w konserwacji i restauracji malarstwa na podłożach płóciennych. Problematyka konserwatorska i estetyczna obrazu BEZ DACHU – WERSJA II, Aleksander Kotsis, 1870, ol./pł., Muzeum Narodowe w Warszawie, Nr inw. MP 2533 MNW”
Praca została wykonana została pod kierunkiem prof. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie dr hab. Joanny Czernichowskiej. Zostały w niej przedstawione podstawowe dane o obiekcie oraz zagadnienia historyczne związane z epoką, w której tworzył Aleksander Kotsis. Następnie został opisany stan zachowania oraz przyczyny zniszczeń dzieła, a także założenia konserwacji.
Kolejnym etapem pracy, opatrzonym obfitą dokumentacją fotograficzną, był szczegółowy opis przebiegu prac konserwatorskich, wraz z omówieniem technik w poszczególnych etapach. Najistotniejszymi problemami do rozwiązania podczas konserwacji technicznej było uzupełnienie i ustabilizowanie pracy oryginalnego podobrazia, poprzez usunięcie starego dublażu i wykonanie nowego typu sandwich. Warto dodać, że s. Monika pracowała nad obiektem stacjonarnie w pracowni
Muzeum Narodowego, które jest właścicielem dzieła.
Tytuł części praktycznej brzmiał:
„Wątki społeczne w twórczości Aleksandra Kotsisa na tle realizmu polskiego i europejskiego”.
Praca została wykonana pod kierunkiem dr Marcina Zglińskiego. Pierwszy rozdział przedstawia zagadnienia związane z warunkami rozwoju sztuki Realizmu jako kierunku, nakreślając bardziej wnikliwie sytuację polityczną, ekonomiczną i kulturalną w jakiej przyszło żyć ludziom i artystom w XIX-wiecznej Europie. Drugi rozdział koncentruje się na opisie twórczości Aleksandra Kotsisa na tle malarstwa polskiego i europejskiego. Z pracy dowiadujemy się, że malarstwo tworzone przez Polaków epoki Kotsisa, z jednej strony stało się czysto polskie, z drugiej zaś nawiązywało ścisłe stosunki ze sztuką europejską a zwłaszcza monachijską, paryską czy też rosyjską, a społeczne zainteresowanie artysty cechuje pokrewieństwo z innymi artystami polskimi i europejskimi.
Po naradzie Komisji dyplomantce przyznano ocenę celującą. Praca s. Moniki została zgłoszona do konkursu na coroczną wystawę „Coming Out – najlepsze dyplomy ASP w Warszawie”. Konkurs ma charakter międzywydziałowy, obejmuje prace wydziałów malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury wnętrz, wzornictwa, konserwacji i restauracji dzieł sztuki, zarządzania kulturą wizualną, sztuki mediów oraz scenografii. Wystawa “Coming Out” jest pierwszym tego rodzaju projektem w Polsce organizowanym przez uczelnię artystyczną poza jej murami.
Serdecznie gratulujemy s. Monice i życzymy, aby każde jej odnawianie przybliżało ją coraz bardziej do tej prawdy, że Pan Bóg nieustannie odnawia w nas swoje Oblicze. Niech będzie niestrudzonym narzędziem w Jego rękach.